fredag 18 februari 2011

Dagens Caféskola. Bland annat om Hunsade Män och om hur man bäst får gratis fika

INTRODUKTION
Den första delen av lektionen riktar jag främst till mina manliga läsare. Det går också bra att läsa det här om du är kvinna men då bör du känna en man eller åtminstone ha träffat eller sett en för att kanske tänkas förstå avsnittet.
De andra delarna är ganska okönsstyrda.

SJÄLVA LEKTIONEN SOM HAR LITE OLIKA DELAR
Mitt mål med den här dagen var att få möta människor och kanske göra deras dag till en trevlig upplevelse. Jag tror inte jag lyckades i hundra procent av fallen, men några tror jag att jag gladde.

Men.

DEL I
Vissa män i sina 30+ år behöver lite hjälp. Här är en läxa till er:
Det är på sin plats att du inte frågar din fru vad du ska beställa när du är på ett fik med ca 4 olika alternativ på "mat". Du bör ha frågat det innan ni åker till fiket så att det verkar som att du kan sköta om dig själv.

DEL II
Om en barista hälsar på dig så vet vi av fakta att det är jobbigare att fortsätta med utstrålningsvägran än att faktiskt bara säga hej.

DEL III
Den här delen i lektionen har vi gått igenom förut, men tydligen så behövs repetitionen väldeliga.
Om du vill ha gratis fika när du går på ett fik så förbättrar du inte dina odds genom att först fråga efter chefen. När denne inte är på plats så lönar det sig sällan att gå till fiket och ropa högt över lokalen att det är "Du som ska ha gratis fika".
Det är inte okej tycker JAG som rektor för den här Caféskolan.
Om det ändå är så att du får gratis fika så kan det vara så att baristan har gett fikat med armbågen och då kommer det inte att smaka lika gott som det hade kunnat göra - om baristan fått ge det gratis på eget bevåg. Just sayin.

DEL IV
Det här är mest en reflektion till mig själv: Pröva att INTE skoja med folk som inte hänger med på min humor.

CONCLUSION
Ja, det var lite olika punkter att notera för er.
Om det är så att du vill träna på det här nu i helgen eller har frågor så är det bara att höra av dig eller, better yet, komma förbi fiket.
Jag tar emot mellan 10.00 och 17.00 i morgon och på Söndag.
Telefontid, övriga tider
Önskas hembesök så går det också bra. Medtag eget fikabröd.

LYCKA TILL! Och var försiktiga där ute.

4 kommentarer:

  1. Mycket bra. Finns det män som inte vet vad de vill äta, men på fullaste allvar tror att deras fru vet? Fråga #2: Finns det folk som på fullaste allvar inte förstår din humor?

    Det är bra att veta vem chefen är, det kan ju vara Mr Stevens: http://www.youtube.com/watch?v=Sv5iEK-IEzw

    För övrigt finns det ju inget som är gratis. Just sayin. Och assnygg Hill Street Blues-avrundning. Over and out.

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte. hur får man gratis fika på kafe, med eller utan armbåge. Det skulle jag vilja lära mig!
    Sen är det ju svårt att fråga frun Innan man vet vilka alternativen är... om inte menyn finns på twitter?

    Sen vill jag gärna ha hembesök!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon rektorn
    Jag hänger inte riktigt med på punkt nummer tre. Kan du använda alla dina pedagogiska färdigheter och försöka förklara på ett annat sätt, så även manliga läsare er 30 förstår? Klart du kan, du är ju rektor i caféskolan!
    /NB

    SvaraRadera
  4. Nigge - TACK FÖR KLIPPET! Vi skrattade så vi nästan väckte barnen! Ibland tror jag nästan att jag kan göra samma sak med kunderna som Jeth Vader kan göra med tanken (och brickan).
    Svar #1: Ja. Och det som var lite roligt i det här fallet var att han frågade vad han skulle ta, hon svarade "Panini" MEN han trotsade och tog pastasallad. Det blev ganska stökigt...
    Svar #2: Ja. JÄTTEMÅNGA märker jag varje dag.
    Och att få betyget assnyggt av dig är som att få en frilägespassning av Iniesta när han har öppet mål. Tusen tack.

    Daniel, jag har för mig att menyn finns på Twitter. Kolla din feed...

    Kepsmannen?, Nigge och Daniel (och kanske alla andra också) - jag fattar att det inte var det tydligaste av stycken så jag ska försöka förklara lite. (FYI så tänkte jag förut bli lärare, men kom på att jag var så skjukt opedagogisk så jag la det på hyllan, bredvid fotbollsskorna och innebandyklubban.) Here goes:
    Inget är gratis - det vet vi. MEN folk kan få tro att de får saker som är gratis, för då blir de glada. (Sällan är det jag som payar, så alltså känns det lite gratis för mig också.)
    Det kan vara så att vi ger bort en "kaffeochkakabiljett" till kunder som har betytt mycket för oss av olika anledningar eller så bara bjuckar vi på en kopp te eller lite varmt vatten, och ofta blir både vi och kunderna glada.
    MEN så finns det tillfällen när kunder kommer och tigger gratisgrejer (typ fika) och då brukar jag inte vara så angelägen att bjuda dessa på fika - därav "att ge gratis med armbågen". Man ger, men inkluderar inte kärleken och glädjen som kunden skulle ha kunnat få - om jag fått ge utan tigget.
    Ni, kära elever och vänner, skulle alla kvalificera er till ett gratis fika!
    Varför? kanske till exempel Daniel undrar, och då svarar jag såhär: Ni är värda det. Bara genom att vara dem ni är och för att ni inte tigger om det.

    NB (eller Kepsmannen?), jag hoppas att du som knappt fyllt 30 förstår vad jag menade - trots att jag har bristande pedagogiska talanger (till skillnad från andra lärare) och bara sitter som Rektor här på Caféskolan.

    Daniel, jag kommer gärna och gör hembesök. Alltså verkligen gärna. På riktigt.

    Nigge och ni andra - Peace out. Jag har ett jobb att sköta imorgon.

    SvaraRadera