tisdag 8 februari 2011

Att gilla olika

Du som känner mig vet att jag försöker vara en mycket flexibel person som kan anpassa mig till nästan varje situation jag hamnar i.
Jag är mycket duktig på det, men det gör mig hela tiden lite rädd också.
Det svåraste jag vet är att tycka saker om olika saker, och kanske särskilt att tycka "fel" om olika saker eller helt enkelt tycka om fel saker.

Du som känner mig kanske vet att jag är en mes i många fall. Vissa finlandsläsande vänner (eller en åtminstone) har sagt att jag inte ska skriva sånt (så har jag tolkat det i alla fall och jag vet att det är skrivet med kärlek) men jag gör det och idag tänkte jag spotta upp mig och testa att skriva vad jag gillar och sånt jag inte gillar.
  • Jag gillar rockmusik. Väldigt många typer av rockmusik - allt från Metallica till Linkin Park till Blindside till Mammuth (RIP) till U2 till P.O.D till alla möjliga typer av rock.
  • Jag gillar Oskar Linnros.
  • Jag gillar kött som mat.
  • Jag gillar CSI.
  • Jag gillar På Spåret.
  • Jag gillar att gå i kyrkan eftersom jag tror på Gud.
  • Jag gillar innebandy och annan sport också för den delen.
  • Jag gillar öl.
  • Jag gillar P3 och musiken som de spelar där.
  • Jag gillar Facebook och andra sociala medier.
  • Jag gillar att åka skoter.
  • Jag gillar räkor, champinjoner och skinka på min pizza.
  • Jag gillar Sportbladet.
  • Jag gillar Peter Forsberg.
  • Jag gillar att grilla korv.
  • Jag gillar att vi har nysvenska personer som kryddar Sverige bara genom att våga komma hit.
  • Jag gillar svart kaffe.
  • Jag gillar humor.
Med mera.
Jag fattar att du kanske inte håller med om de här sakerna och det tycker jag är läskigt. Läskigt för jag vill inte att du inte ska gilla mig för att jag kanske tycker olika.

Men man tycker olika, och det är bra. Det jag gillar är att jag kan gilla dig även om vi tycker olika.
Och jag hoppas du kan gilla mig även om jag gillar nåt som inte du gillar.
Jag är bara människa.

14 kommentarer:

  1. Först beröm:
    Bra Fredrik.
    Det är helt klart jobbigt att ta ställning (har jag hört folk som tycker).
    Folk tar ställning allt för lite och jag själv tycker att det finns för många vindfångartuppar, vi skulle alla må bra av lite mer oängsliga egna åsikter

    (Som exempel så fylldes twitter av åsikten att andra sherlock holm avsnittet var mycket sämre än det första) Det tyckte folk eftersom nån hade läst det i en recension och sen så såg man att folk twittrade och statusuppdaterade det hela... Smidigt, så vet man vad man tycker sen. Men det är förstås min tolkning. Jag tyckte att andra avsnittet var bra!)

    Anyway nu till den lilla kritiken:

    1. Tror du verkligen själv på att folk ska tycka mindre om dig för att du har en avvikande åsikt om nått? Funkar du själv så? Läskigt i så fall...

    2. Det var en fin lista, men nog måste det väl finnas mer provocerande åsikter än så? Det där håller ju nästan alla med om, alternativt bryr sig inte...
    (Jag blir såklart lite provocerad av köttätandet, men jag är ju inte så många. Sen så tycker jag att på spåret har samma kläder som solsidan och den där berömda kejsaren, men det är sen allt)

    Jag förstår att man måste börja nånstans och det var en bra början, men liiiite mer kan du nog spotta upp dig =)

    Och vad hände med listan på det som du INTE gillar?

    Sen så var det kul och trist att du gillar öl.
    Kul utifrån våran bakgrund och i samband med att punkten ovanför innebandy ännu står med på listan.
    Trist för att öl är verkligen inte gott och att alkohol suger verkligen på riktigt som koncept.

    Så tycker jag

    SvaraRadera
  2. För övrigt anser jag att den här popupkommentar-lösningen bör förstöras...

    SvaraRadera
  3. Daniel Jakobsson - jag blir så oherrans glad av dina kommentarer! Fortsätt (om du nu tänker fortsätta läsa) om du vill - ingen blir gladare än jag!

    Nu till tacket för berömmet:
    Jag mår bra idag, det kändes skönt att säga den här listan även om det inte var de mest provocerande åsikterna som luftades. Jag håller också med om det här med Sherlock holmes och twitter - så frustrerande att tvingas erkänna att jag tack vare folks tweets valde att inte kolla på det. Nu ska jag göra det och sen säga vad jag tyckte.

    Och sen lite feedback på din fina feedback.
    1. Jag är lite eljest från andra människor och jag har ett dåligt självförtroende. Jag gillar andra fastän de inte tycker som jag men jag har svårt att tro att de gör det samma om mig. So sue me! Jag jobbar på det...

    2. Baby steps. Jag ska (om jag vågar) skriva en lista på vad jag inte gillar, måste nog bara stärka mig med droger först (skoja!). Ska bara spotta upp mig lite mer först - men jag vill ju också inte chocka dig som läser för mycket!
    Du är bra Daniel som kan bli provocerad av mitt köttätande men ändå inte attackera det här - all heder till dig! Tänk om fler kunde tycka olika på det sättet - utan att måsta bråka om saker. Det är oftast det jag tycker är obehagligast - även om det kanske ligger hos mig en sjuklig konflikträdsla…
    Och vad gäller ölen så gillar jag smaken men tycker att alkohol kan brukas utan att man måste bli berusad.

    Jag ska spotta upp mig mer.
    Tack Daniel.

    Och angående din andra kommentar så valde jag pop-upformatet eftersom jag hade en vision om att fixa trådade kommentarer - men det sket sig och sen bytte jag inte tillbaka. Andra bloggare med blogger har pop-upfunktion och jag gillar att man kan anmäla sig för uppföljningsmail med kommande kommentarer so that is why. Varför gillar du den inte?

    SvaraRadera
  4. Fredrik, jag älskar dig! Även fast du exv tydligen gillar semlor(inte enligt lista men man kan ana det i andra sociala medier). Jag hatar semlor. Inte som koncept, men smaken av dem. (vilket jag själv kan tycka är en bisak i livet, men jag har blivit varse att det INTE är en accepterad i Sverige denna tid på året.)

    SvaraRadera
  5. Och du vet vad jag tycker om dig va, Modedoktorn? Man MÅSTE få tycka olika och man måste respektera de som faktiskt vågar tycka olika! Keep it up Modedoktorn - jag ska stöttat dig, och om det innebär att jag får äta upp din semla så gör jag det!
    Ha en härlig dag och en stor kram från solens Kavelmora till dig.

    SvaraRadera
  6. Hej mr T!
    Det var roligt och underhållande att läsa din lista. Jag tillhör ju inte de som kommenterar frekvent direkt, men jag är en daglig läsare som uppskattar dina inlägg. Du har bra humor killen! Åter till listan så håller jag med om nästan allt. Kanske inte musiksmaken synkar till 100% men det är ju bara kul att höra lite man inte lyssnar på själv, och jag lägger inte räkor på pizzan om jag får välja själv. Däremot ölen, kyrkan och nysvenskarna plus en massa annat kan jag skriva under på!
    Ibland funderar jag på att fråga dig om jag får bli gästbloggare, men bara ibland och det är fortfarande bara en fundering.

    Nu ska jag sluta. Ha en fortsatt bra dag och hälsa husfrun.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  7. Härligt att se att vi kan gilla lite av varandras grejer och sen att vissa grejer inte attraherar alls - men att vi kan gilla varandra ändå.
    Jag blir glad att du gillar min humor - det är inte alla förunnat ska du veta!
    Självklart är du välkommen att gästblogga, det är bara att maila. Min inkorg är alltid öppen...

    Hoppas du får en fin eftermiddag!
    Kram Fredrik

    SvaraRadera
  8. Du är så inne på rätt spår! Gilla olika men gilla varandra ändå, det är ju så det ska vara. Jag gillar ju dig, men det var inte riktigt check på så många punkter:

    * Rockmusik, check. Men Linkin Park får mig att vilja resa tillbaka i tiden och förbjuda uppfinnandet av elgitarren.
    * Oskar Linnros, check. Men det där med att springa runt i Sumpan med stilett (stavas det så?) tycker jag är korkat.
    * Kött som mat, check. Kött som klädsel, lite för mycket Lady Gaga.
    * CSI är bra, men man tappar intresset när inte sur-Grissom är med längre.
    * Right on track. Luuk och Lindström är briljanta!
    * Jag gillar att se tjusiga kyrkor, men mest i arkitektoniskt syfte eftersom jag inte har något personligt förhållande till the Lord above.
    * Det heter minibandy och är en hobby.
    * Tur att du tog upp ölen här, för annars hade det blivit lite väl mycket gilla olika. Jag törs nog påstå att jag älskar öl och helst ale då.
    * P3 har bäst musik och bäst humor. Notera att jag förra året passerade åldersgränsen för deras målgrupp dock. Jag tjuvlyssnar ändå.
    * Facebook är lattjo, men jag tror du gillar det mer än mig.
    * Är du från Mora? Nu blir jag orolig.
    * Kött ska det vara. Slätta pizzeria har en med salami, pepperoni och gustafskorv om du får lust att prova nån gång.
    * Erik Niva är fantastisk, han är väl med där?
    * Foppa är rolig han.
    * Grilla korv är en oerhört underskattad kulinarisk konstform. Chorizo?
    * Word! Det är vågat minst sagt.
    * Jag gillar te.
    * Det är en av dina mest förnäma egenskaper (nu känner jag dig inte innan och utan, men här vill jag verkligen understryka att du är rolig mest hela tiden).

    Själv är jag inte så rädd att tycka fel längre, men jag vet hur du känner dig. Kanske kommer med åren? Vänta tills du blir 38 ska du se. I övrigt kan det kanske vara på sin plats att jag gillar de tre människor som traskar runt i vårt hus här väldigt mycket, Ipswich Town gillar jag och musik i drivor.

    Jag tror jag ger mig nu innan det här popup-fönstret sprängs i bitar. Tack för ordet och keep up Gattuso Timão!

    SvaraRadera
  9. jag gillar MoDo. mammas nya kille har stor gillapotensial. svart kaffe gillar jag hur mycket som helst. sen gillar jag din blogg. plus din humor, den gillar jag också.

    Sen gillar jag sverige supermycket, för här får vi faktiskt tycka vad vi vill och vi har oftast fyra årstider.

    men alltså räkor på pizza går verkligen bort. jättebort!

    SvaraRadera
  10. Nigge - nu är det bestämt. Jag måste få käka den pizzan med dig nån gång och så vill jag kolla på fotboll samtidigt. Och jag promenerar hem, jag tar inte grannens skoter.
    Tack för att du tar dig tid att kommentera såhär mycket - du vet att jag gillar ditt skrivande.
    /Gattuso Timão

    S - du kan verkligen gilla saker du! Och tack för de fina orden om den häringa bloggen och om min humor, det värmer på riktigt. Sen är ju Sverige riktigt gammaldags bra, särskilt om man ser det som du beskrev det!

    SvaraRadera
  11. Jag älskar gustavskorv på pizza! Helst en symfoni av korvar. Kan vi inte ses och göra korvpizza snart? (jag gillar räkor också.)

    SvaraRadera
  12. Ja! Det låter som en toppenidé! Pizza på tub med fri topping eller ska vi rent baka på riktigt? Äh, spela roll - det viktigaste är väl eventet runt pizzan?

    SvaraRadera
  13. Ja det är helt sant. Gemenskap framför allt. Gemenskap och korv. Allra godast är ju dinkeldeg men då krävs iaf en smula framförhållning. Efter vår semester?

    SvaraRadera
  14. Ja, om vi tar det efter er semester så borde vi hinna förbereda allt..

    SvaraRadera