lördag 12 februari 2011

En ny skola - Vinternjutningsskolan!

Vad hände igår?
Inget inlägg från Kavelmora?!

Skandal kanske du säger. Jag säger: märkligt.

Men nu är det en ny dag med nya möjligheter - klockan är ju bara 22.03 här så nåt borde väl kunna hända som jag kan skriva om.

Mellon till exempel. Skandal kanske du säger, jag säger likadant. Så värdo omgång! De som sjöng på sitt eget språk gick inte vidare och så var det dåliga låtar och Hurry Cane var inte rolig. Sen vågar jag sticka ut näsan och tycka att "Life on Mars" inte är nåt särskilt att skriva hem om. Så tycker jag.

På Spåret till exempel. Nja, det fanns inte så mycket att skriva om där heller. Jag kunde typ två frågor, och en som jag trodde att jag kunde hade jag fel på. Lumen liksom, det skulle ju vara Candela. Skandal.

Makaronsallad till exempel. Det skulle jag kunna skriva om egentligen! Men det var inte så mycket roligare än så att Tanten med hög röst och butter framtoning ville ha en "Makaronsallad", av varje och en kokosboll. Kanske en ganska lätt beställning för en van (?) barista men det ryckte i skrattmusklerna ordentligt - särskilt när hon pekade på sockerbollarna samtidigt som hon deklarerade att hon ville ha en kokosboll. Ja, du ser - det var inte mer än så och det fyller väl inget inlägg?

Nej, vi tar och skriver om det här med snösoffor i stället.
Min fru, aka Husfrun sa till mig ikväll att hon aldrig hade suttit i en snösoffa förrän hon träffade mig och min familj!
How weird is not that?!
Alla har väl suttit i en snösoffa?
Eller är det så vi på Kavelmora Ink måste starta en Vinternjutningsskola också?

Jaja, vi gör väl det. Det är ju public service vi jobbar med här på bloggen, så varsågoda.

Hur man njuter en vinter:
1. Se gärna till att det är soligt och ca 4-6 minusgrader. Det bästa är om det inte blåser.
2. Åk gärna ut på ett fjäll eller en sjö. Det går också bra att gå utanför huset om du inte har varken fjäll eller sjö i närheten, eller om det är så att du har små barn som "försvårar" möjligheten att ta dig långt bort.
3. Om du har en skoter, använd den. Om du saknar skoter, använd annat färdmedel. Buss, bil, tåg, apostlahäst, skida eller annat medel går finfint.
4. När du har kommit ut, hitta en plats som inte kommer att skuggas i det snaraste. Det bästa är om du är på ett fjäll och hittar solsidan av fjället och ser till att "slå läger" ovan trädgränsen, då är skuggrisken minimerad.
5. Gör gärna upp en eld. Är du på en sjö, tänk på att snö och is smälter av värme. Därför, se till att göra upp elden på landbacken. Är du utanför ditt hus, går det bra att göra upp elden i en eldkorg.
6. Den kanske viktigaste delen för vinternjutningen: Snösoffan. Tydligen känner inte alla till den här (ping min fru som för förtydligens skull känner till snösoffan nu) så jag ska försöka göra det så pedagogiskt som det går (lycka till, mig och dig som ska försöka förstå.)
Du tar alltså en spade av valfritt slag. Det viktigaste är att du ska kunna hantera den.
Sen börjar du gräva en grop. Åt andra. Och dig själv.
Gör kuber av snö och lägg dem ovanför gropen så att det bildar ett lä. Storleken på kuberna bör vara inte större än att du orkar (försiktigt) kasta/lägga upp dem ovanför det som kommer bli soffan.
Gör soffan så bred som du behöver ha den. Tänk in att de som kommer sitta i soffan inte är klädda i bikini direkt, utan kanske har de typ skoteroverall på sig - alltså behövs lite mer sittyta än i en vanlig soffa.
Tänk på att göra en nivåskillnad i soffan nedanför själva sittdelen eftersom man bör placera sina fötter och ben någonstans. Denna del av snögropen bör vara så pass stor att man ska kunna förflytta sig relativt lätt utan att behöva trampa på eller snubbla över någon annans fötter.
Ryggstödet är en viktig del av snösoffan. Se till att lutningen är bra, inte för brant och ej heller för sluttande. "Perfect" is the key word here. Det ska vara bekvämt att kunna luta sig tillbaka och njuta av solen men det ska inte vara för svårt att sätta sig upp när man ska inmundiga sitt fika.
Se gärna till att det finns möjligheter att ställa undan rykande chokladmuggar eller varma kaffekoppar nära den som fikar. Snösnickra gärna till ett bord av ett par snöblock så du kan ställa termosar och andra attiraljer lättåtkomligt - man vill ju inte ställa sig upp i onödan när man väl satt sig i snösoffan!
Putsa! Glöm inte att planputsa soffan - det finns inget värre än knölar under renskinnen! Glöm inte ryggstödet heller.
7. Nu när soffan är klar så kommer det till renskinnen. Det går även bra med liggunderlag eller filtar - men tänk på att snön är kall och blöt så se gärna till att det du sitter på är någorlunda vattenavstötande. Placera det du ska sitta på så att det inte glider ner för mycket, för då kan det bli obekvämt.
8. Sätt dig! Kasta dig inte för hårt ner i snösoffan för då kan det bli en för djup grop som kan vara svår att ta sig upp ur, om detta skulle behövas. Men tryck gärna till lite grann med ändalykten för då skapar du en formpressad "stolsdyna" som kommer vara som gjuten just för dig!
9. NJUT! Sola, fika, njut.

Så enkelt är det. Till och med min fru (som är en av de smartare jag känner) har lärt sig dettal, så du kan också!
Bara ut och träna nu - ju oftare desto bättre.
Vill du se hur det kan se ut i verkligheten, kolla på filmen här bredvid (kanske snett ovanför åt höger) så förstår du säkert bättre!

Väl mött på fjället!

6 kommentarer:

  1. Jag är ledsen Fredrik, men din hustru har nog ljugit lite... Kanske inte med flit, men ändock. Vi hade alltid grop med platsbyggda soffor på våra sportlovsläger. Tror tom det finns fotobevis? Hursomhelst är det en ädel möbel.

    SvaraRadera
  2. Jag blev bestört när jag fick din kommentar och var genast tvungen att kontrollfråga min fru. Hon förklarade det med att hon nog minns sig sittande i snögrop på läger men att det här familjesittandet i snösoffa först infördes efter 1998. Detta skulle självklart ha klargjorts innan inlägget gick i tryck men jag tackar dig Modedoktorn för din uppmärksamhet och engagemang i sanningens fortlevnad.
    Sen undrade vi då båda om huruvida det användes renskinn på dessa sportlovsläger - vet du? Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  3. Inga renskinn, det hade inte lägerkassan råd med. Endast många och långa liggunderlag. Samt ett flera små gröna sittunderlag, sponsored av Företagarbyrån. De var också väldigt fina att vifta upp glöden med.
    (Kanske Helena vill att du skulle få vara The Big Man när ni var så nykära, och valde att mörka att hon kände till det? Förlåt om jag rubbat balansen! Oh well. Tur att du är så trygg i din manlighet.)

    SvaraRadera
  4. Jag är trygg som en same i sina Denim Demon -jeans sittande på en skoter i solsken och jag tror inte balansen är rubbad så mycket.
    Vi hade också en teori om att renskinn inte är så himlansch vanliga på de här breddgraderna - vad säger du?

    SvaraRadera
  5. Mitt eget hushåll äger 2 st. Svårt att säga. Jag tror nog ändå inte att man måste lämna Dalarna för att hitta ganska många?

    SvaraRadera
  6. Nej, det kanske du har rätt i.. Vi äger inget, till exempel. Skandal säger vissa, och jag håller med.

    SvaraRadera