söndag 6 februari 2011

Den barmhärtige svarttaxiföraren

Hur skulle du göra?
Du är i perfekt tid till jobbet, solen börjar gå upp och du har precis sett två älgar bredvid vägen.
Då ser du en bil som står i diket. Strålkastarna lyser och det står en man bredvid vägen med en cigarett i mungipan. Bilen är inte jätteidiketkörd, bara lite sådär lagom med två hjul fortfarande på vägbanan.
Du ligger 3 minuter före tidschemat.

Stannar du?

Jag gjorde det. Jag vet, jag är värsta supersamariten och borde få en medalj eller nåt. Eller not.

Det är väl bara automatiskt att man stannar och hjälper till, eller?

Jag gjorde det. Stannade. För hjälpte till gjorde jag egentligen inte. Varför då kanske du undrar? Jo, för jag körde Opel och bilen i diket var en bil i modell större, typ som en 245:a fast mycket nyare (jag har tystnadsplikt och vill inte röja vem föraren var eller vilken bil han eller hon körde) och det var isgata plus bara framhjulsdrift på min bil.
Men jag försökte. Jag låtsades hjälpa till så mycket jag bara kunde, men han eller hons bil rörde sig bara en meter mot Sågmyra och det räckte inte eftersom de egentligen skulle åt andra hållet.

Nu låg jag efter i tidschemat. Med typ en kvart och det kändes sådär. Inte "sådär" = bra utan mer "sådär" = lite dåligt och vi hade fortfarande inte fått upp bilen ur diket. Jag visste ju att vi inte skulle få upp den, men samtidigt ville jag inte säga till dikesoffren att jag var tvungen att åka till jobbet.

Men till slut så sa jag det, och då fick jag helt plötsligt byta keps.

Från Bärgar'n-keps till Svarttaxi-kepsen, eftersom det visade sig att han eller hon som kört bilen bodde i Sågmyra och vi tillsammans kom på idén att de kunde åka med mig dit.

Jag tror jag skulle passa perfekt i att köra taxi, och jag tror att det skulle vara perfekt för Kavelmora Ink.
Får kanske börja en Taxiskola också?

8 kommentarer:

  1. Ett tips till framtiden är att skriva h*n. Då är det liksom öppet för både en han eller en hon.

    Bara ett litet tips som man inte måste ta åt sig, för egentligen är det ju otroligt onödigt att skriva så.

    SvaraRadera
  2. Jag lär mig så mycket av dig S! På riktigt alltså! Inte bara nu den här gången, utan annars också.
    Du borde blogga, du har en gåva där. Just sayin...

    SvaraRadera
  3. I finskan finns inget han eller hon. Bara hän. Det är väldigt sympatiskt och även praktiskt i såna här fall och när man refererar till högre makter i tredje person...

    SvaraRadera
  4. "h*n" känns lite som en svordom, eller är det bara jag som är frikyrkostörd? (Inte för att det är nåt fel på det, eller?)
    !Hän" är bra, men det förutsätter att folk refererar till finskan lite - och på den här bloggen så är ju ändå de finska läsarna den tredje största gruppen så ingo problemo! Finland ftw! Hänanefter (pun intended) så kommer jag i könsneutrala eller tystnadspliktiga situationer använda HÄN. Eller h*n om jag vet att Daniel är på semester eller ledig från Internet.

    SvaraRadera
  5. Jag hade aldrig vågat stanna av rädsla för knäppon!

    SvaraRadera
  6. Vid Valsansjöarna finns inga knäppon. Eller ja, det kanske det gör. Ja, det gör det nog. Ganska många om man börjar tänka efter... läskigt faktiskt!

    SvaraRadera
  7. du är helt klart frikyrkostörd!

    SvaraRadera