torsdag 24 februari 2011

Dagens Caféskola. Bara om påtår.

Det här gillar jag.
Public Service at its best.

Här har vi en medmänniska som behöver svar på en fråga, och så får Caféskolan hjälpa till.

Caféskolans svar var på twitter lite korthugget men här kommer ett längre svar för dig som undrar:

Hållbarheten på en påtår kan vara väldigt varierande. Påtåren kan vara giltig allt ifrån 30 minuter till flera timmar, och detta är ofta beroende på vem köparen är.
En vanlig riktlinje brukar vara att så länge köparen befinner sig i lokalen så går det bra att utnyttja sin påtår, men har h*n lämnat densamma så förbrukas påtårsrätten.

MEN.

Om köparen är av det trevligare slaget så kan det vara så att påtårstiden förlängs, ibland med flera timmar. Det kan till och med vara så att köparen har möjlighet att utnyttja sin påtår även om denne har lämnat lokalen för att långt senare komma tillbaka. Sällan går det att utnyttja sin påtår ett annat datum, men det har förekommit vet Caféskolan.

MEN.

En viktig aspekt att ta i beaktning, som köpare när man fiskar efter påtår att de flesta baristas (eller en i alla fall) tycker att en köpare inte ska kräva en påtår utan man bör fråga först. Vissa baristas (eller i alla fall en) kan tycka det är lite störande med köpare som kommer och KRÄVER påtår - detta ska vara mer som en gåva och gåvor kan inte krävas.
Sen är det ur baristans perspektiv viktigt att så långt det är möjligt att alltid erbjuda påtår eftersom det sprider positiva ringar i kaffekoppen - och det är alltid bra.

Frågor på det?

Ps. Självklart går det bra att byta ut kaffet mot te. ds.

8 kommentarer:

  1. kanske dum fråga. men kan man få påtår på cappuccino?
    Det tycker jag att man borde få. man skulle ju iaf kunna få vanlig påtår?

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag visste inte att man kunde byta mot te. Har dock en fråga... Måste påtåren ske i samma kopp, eller får man byta?

    SvaraRadera
  3. Det finns inga dumma frågor, det fattar du väl?!
    Du är helt inne på rätt linje. Ofta är ju "finkaffe" lite dyrare än "snutkaffe" och JAG anser att det inte går under påtårsprincipen riktigt. Med det menar jag att det inte går att få en ny cappuccino som påtår men självklart så får man gärna en "snutkaffe" som påtår!

    SvaraRadera
  4. Och Marcus, tydligen hamnade din fråga i glappet - förlåt.
    Det är inte absolut nödvändigt att påtåren måste fås i samma kopp, men det är nog vanligast. Om man byter, skulle jag som barista gärna se att man som kund (eller kvinna som kund också såklart) påpekar att det är påtår man tar - så att det inte uppstår konstiga missförstånd.

    SvaraRadera
  5. haha hoppas att jag e den jätte trevliga kunden som får påtår nån timme efter... eller måste jag köpa nytt kaffe varje gång.. tycker själv att en gång me påtår räcker...A

    SvaraRadera
  6. A - Du är definitivt en av de trevliga! Jag jobbar mycket med överaskningar så man kan aldrig veta om en påtår kostar gratis eller inte... och även trevliga kunder får pynta - välgörenhet jobbar jag med på fritiden. :)

    SvaraRadera
  7. hahaha tack för påtår idag....A

    SvaraRadera
  8. Gjorde bara som Caféskolan rekommenderar!

    SvaraRadera