onsdag 23 februari 2011

Reseminnen från Lapplands inland

Du vet väl att jag åker bil till jobbet?
Jag vet, det är inte så särskilt miljövänligt att göra det men det kommunala transportsystemet här i trakten är ungefär i klass med SL, och med lite färre alternativ.
Jag har räknat ut att jag kört ungefär 250000 mil de senaste sju åren. Det är ungefär lika mycket som 40000 miljarder kilometer, så då förstår du hur mycket jag suttit i bilen.

När man åkt så mycket så börjar man känna igen sig i trafiken och på vägarna. Man börjar jämföra sina vägminnen från förr, och det tänkte jag tänka lite på här på Kavelmora Ink. Det här kommer bli ett sånt här interaktivt inlägg - jag vet ju att du älskar dem - där du gärna får dela med dig av dina vägminnen. Det behöver inte vara från Lapplands inland, just so you know.

Som vanligt börjar jag.

1. Mellan Sorsele och Blattnicksele fanns det ett par minnesmärken, men det som är starkast i mitt minne är den där stenen som var så skjukt stor! Den var så stor så den räckte mer än halvvägs upp längs en björk, och när man körde förbi den så visste man att det var halvvägs till Blattnicksele.

2. Slussfors. Hela Slussfors är som ett vägminne. Slussfors låg (och ligger) på vägen upp till vår sommarstuga, så det "samhället" har passerats ett otal gånger. Det låg en mack där, och ibland så stannade vi till där och fick gå in och köpa en Storstrut eller Top Hat eller nåt annat lyxigt. Det var fest.
När man åkte igenom Slussfors så fanns det ett par hus att kolla på, och några av dem hade alltid skotrar och små fyrhjulingar ute på tomten. Det var enormt viktigt att kolla på de här grejerna, annars så kändes inte resan komplett.
Efter Slussfors så svängde man alltid vänster, mot Dikanäs. Efter bara ett par hundra meter så kom en smal bro som gick över en älv, och det var ca 250 meter ner till vattenytan. Kändes det alltid som. Det kanske var 15, men för en 8-åring så kändes det som 250. Och bron var smal, kändes som den var typ 2 meter bred. Men nu finns det en ny bro. Den brukar jag inte åka över.

3. Kurvan mellan Lycksele och Umeå. Du vet, den där som var typ 90 grader som låg ute på en åker. Finns den kvar?

Ja, det här var tre minnen jag fått under alla mina år på vägarna.
Vad har du för minnen från vägarna? Dela gärna med dig om du vill. Som sagt, det är inte obligatoriskt att skriva om E12an.

Och om du undrar vad som fick mig att tänka på det här så var det när ett litet barn började gråta inne på jobbet idag när de var tvungna att gå ut till bilen och jag tänkte att det kanske berodde på att hon inte fått nån chokladboll och så minns jag hur det kunde vara när vi åkte genom Slussfors utan att stanna på macken och jag inte fick nån glass och så tänkte jag att hon kanske kommer få speciella minnen från det här och kanske kommer att bli färgad för livet av det här. Men jag vet inte.

11 kommentarer:

  1. Blattnicksele! Det måste vara Sveriges coolaste ortsnamn alla kategorier. 40 000 miljarder ggr coolare än t ex Stockholm.

    Vad reseminnen anbelangar har vi lagt ännu ett i ryggsäcken idag när återigen sträckan Stråtenbo/Smedsbo-Österlen avverkats. Jag har inga minnen av att jag fick glass på något särskilt ställe, men i i Huskvarna står en stor gubbe vid sidan av E4:an och såg man inte den hade man inte åkt till Skåne. Vi påminner nu våra barn om gubben när vi far förbi. "Ja, titta" var ungefär vad Lovisa hade att säga om det tidigare idag. Det var bara det.

    SvaraRadera
  2. Nigge, det finns så många ortsnamn där uppe, typ 40 000 miljarder stycken - men Blattnicksele är ett av de coolare.

    Jag har förstått att ni varit på resande fot, och det har väl inte varit bra glassföre direkt?
    Och sen får vi nog inse att varken Lovisor eller Leonardor är särskilt översvallande för saker som vi gillar och tycker är viktiga...än. Men ge inte upp! Och ha det skönt på Österlen!

    SvaraRadera
  3. Slussfors är en klassiker. Hur kommer det sig? Är det för att man vet att man nästan är där, de magiska fjällen!

    Sen så kom jag och tänka på en grill som vi alltid stannade på på väg till fjälls eller/och på hemväg. jag tror att det var siffror inblandade, grill 49an 79an eller liknande.

    Fantastiska hamburgare minns jag att det var. men man hade ju varken etiska eller kulinariska referensramar på den tiden

    SvaraRadera
  4. "Det är ungefär lika mycket som 40000 miljarder kilometer."

    Hahahaha!! Tur att du inte slutar med att skämta!

    SvaraRadera
  5. Daniel, var det grillen i Storuman eller? Det fanns på senare år en grill i Slussfors som hette typ "Solsidan" men det var kanske inte den du tänkte på?
    Den i Storuman har jag för mig hette nåt med siffror innan det blev Frasses. 79an är nog närmast, men det känns inte helt rätt. Jag frågar twitter.
    På tal om hamburgare så åt jag på en vegetarisk restaurang en gång utan att veta om att det var en vegetarisk restaurang. Det smakade räv, men det var förmodligen för att jag inte visste var jag var.

    S, jag kommer kanske aldrig sluta skoja. Det är roligare såhär, åtminstone för mig.

    SvaraRadera
  6. Storuman var det absolut. och surt att det blev frasses.
    Angående din burgare så var det antagligen inte räv, eftersom det var vegetariskt...

    SvaraRadera
  7. Visst finns kurvan mellan Lycksele och Umeå kvar. Den finns även om man åker mellan Umeå och Lycksele. Kör man från Lycksele ska man sakta in efter kurvan, för bakom en björk står en fartkamera...

    Restaurangen i Slussfors, jag tror den heter Solsidan, kan dock kolla upp det med säkra källor om så önskas. Dock går den enbart under epitetet 'syltan' bland de boende i bygden. 7-23 tror jag han som har stället har öppet. Han har en fin motorcykel och en tavla på sin fru som blir en bild på djävulen om man vänder den uppochner. Maten är egentligen inte god, men hela grejen med stället kör den god. Och så kan man spela flipper där.

    Okej, mina vägmärken:
    Sundsvall, främst då Max.
    Gävle bro, detta delar jag med din bygdeåbror. Vi messar alltid varandra när vi befinner oss där.
    Bocksliden, nästan hemma från Ume (när man bodde i lycksele alltså)
    Mikalsbranarn, då är man nästan i Barsele.

    Hur kan det förresten smaka räv på en vegetarisk restaurang?f

    SvaraRadera
  8. Inte solsidan, Solvändan heter den ju! http://www.storumanbyar.se/default.asp?pageid=6577

    SvaraRadera
  9. SOLVÄNDAN VAR DET JU! Flaschig hemsida!!
    Ja, dina vägmärken känner jag igen.. åh vilken nostalgi man kan känna ibland!

    Sen skrattar jag högt åt hur uppmärksamma ni båda är och hur mycket ni bjuder mig på min egen humor - det är klart att maten inte smakade räv! Men som min göteborgske vän sa: "nu târ jâg en vegetârisk kôttbûlle!"

    SvaraRadera
  10. Min gode vän Honken gick en dag in på en pizzeria. Han beställde en vegetarisk pizza för han gillar kronärtskockan som var på den. Men han ville också ha skinka...

    - jag vill ha en vegetarisk pizza med skinka
    - va?
    - en vegetarisk pizza, med skinka
    - nej, det går inte
    - Va?
    - det går inte, det blir inte vegetarisk!
    - Nä, jag vet, men jag vill ha skinka på den vegetariska pizzan
    - *upprörd* men den blir inte vegetarisk...
    - nej, men kan jag få samma saker på min pizzan som det är på den vegetariska pizzan, plus skinka?
    - ok, det tar 15 minuter, en kvart.

    --- autentisk berättelse, något förstärkt ----

    SvaraRadera
  11. En briljant story! Man blir så glad när man läser sånt här... "15 minuter en kvart.." Och så vegetarisk, fast ändå inte. De är hjältar, våra pizzabagare. Det tycker jag.

    SvaraRadera