tisdag 22 februari 2011

!!...

Tänker lite på det här med punktuation. Alltså, nu pratar jag inte om punktering och såna saker, utan om punkter och utropstecken och andra skiljetecken.

Jag tror att jag är en utropsteckensmissbrukare.
Varje mening avslutar jag med utropstecken, what is up with that? Det går inflation i mina utropstecken och snart är de inget värda - så jag måste använda två åt gången om jag vill betona nåt!!

Sen är det de här punkterna...som liksom inte avslutar nåt utan bara gör att tankarna flyter vidare...tills nån äntligen sätter punkt.
Jag älskar dem! (Jag älskar dem!! menar jag...)
Det bästa är sen när man softar in två punkter, om man inte vill att tanken ska flyta på så länge..

Alltså, svenska skriftspråket är det grymmaste!!!
Sen tycker jag inte man ska överdriva..

8 kommentarer:

  1. Jag har för bra länge sedan också bloggat om precis samma missbruk..!

    SvaraRadera
  2. Förlåt om jag plagierar - men jag är ju bara så tvåa på pucken hela tiden! Har du nån länk till inlägget som jag kan använda som källa?

    SvaraRadera
  3. Jag blev nyligen kritiserad för mitt radbrytande!!!
    Sen har jag hört/läst att tuffa journalister tycker att utropstecken är från det varma stället som kanske inte finns men verkar otrevligt. Och att amn alltså inte ska använda det alls.
    Sen ska man tydligen inte börja en mening med och och tydligen är också paranteser (som jag gillar) väldigt oproffsigt.

    Kan inte skrivspråkets Fredik Lindström ta sitt ansvar här och säga: "allt är ok - det är bra att skriftspråket utvecklas"

    SvaraRadera
  4. Det är så dumt att man tror att de här tuffa journalisterna ens skulle bry sig om vad jag skriver..! (Visst?)
    Och sen kan JAG personligen tycka att det räcker med max tre punkter - man fattar liksom vad som menas.
    En grej till - ordet "man". Inte genusman utan det här pronomenet man - det älskar jag att använda. Varför? Jo, för att en lärare på högskolan i västerås tyckte att det var från det där varma stället men här är det jag som bestämmer och då får man skriva lite som man vill.
    Bara man stavar fåtölj rätt.

    SvaraRadera
  5. Jag menade inte så! Jag menade att vi är många som har problem med just det där. Ett ganska sällsamt problem ändå!

    Jag är heller inte säker på att jag skrivit ett sånt inlägg, men jag är ganska säker. Det var någon som kommenterade och skrev att den personen hade samma problem.

    Så snart är det inget problem, utan kutym att använda alldeles för många !

    Det är också lätt att använda för många ! när man inte använder sig av några smileys. Det tror jag att det finns forskningsunderlag på. En tjej i Årsta tror sig ha forskat på det.

    SvaraRadera
  6. http://norrwentsouth.blogspot.com/2010/01/blog-post_17.html

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg! Jag använder hädanefter Tjejen i Årsta som källa till alla svåra frågor! (Kanske plats för en smiley, men du vet - vi kör utropstecken istället.)

    SvaraRadera
  8. Nej! Gör inte det. Sluta genast med det!

    SvaraRadera