måndag 31 januari 2011

Dofter av frukost

När jag gick upp för trappan idag till vårt förmiddagsmöte så kände jag en doft av (kanske) jordgubb. Det var en fräsch doft och den fyllde upp hela trapphuset.

Jag har på twitter och facebook frågat om jag ska investera i en ny go'lukt eller ett par nya jeans, och de flesta har tyckt att jag ska inhandla go'lukt för att pleasa min husfru så gott det går. Jag fattar piken. Att jag inte luktar hallontårta, eller jordgubb heller för den delen.

Under min gymnasitid så kämpade jag mycket med lökar under armarna. Ni vet, svettfläckar stora som LP-skivor som gjorde att jag aldrig kunde använda en t-shirt längre än fram till lunch innan det var dags att byta.

Tills jag upptäckte Absolut Torr.

Vilken uppfinning! Helt otroligt var det! Man drog på den här deodorantliknande skapelsen precis innan man skulle somna och så var det viktigt att armhålorna (eller vilken kroppsdel man nu än hade preparerat med AT) INTE kom i kontakt med täcket eller klädesplagg - för då kunde de förstöras. Det var EXTREMT viktigt att man gjorde det här precis innan man skulle somna - för gjorde man inte det (somnade alltså) så var hela natten förstörd eftersom det sved som bara den, det här Absolut Torr.

Men sen var man torr. Man klippte av alla svettledningar till den preparerade ytan på kroppen och svettlökar och LP-ringar under armarna var förbi. Och det höll i flera veckor! Flera veckor av paradiskänsla, tills den slutade verka och man fick tillbaka lökarna i lite större utsträckning... (och en annan nackdel var att svetten var tvungen att komma ut någonstans så helt klockrent var det väl inte.)

Fast det fanns trevligare saker som hände under min gymnasietid.
Under flera veckors tid så började våra lektioner med att alla i klassen (iaf jag) blev så skjukt (obs stavning) sugen på drycken Te. Eller The. Med mjölk och socker.
Och jag förstod inte varför! Länge höll det här på, och det enda sambandet var att det var på morgonlektionerna som det här Te-suget smög sig på - men ingen (läs jag) förstod vad det kom ifrån.

Tills en dag, när det kom fram att en tjej i klassen hade en parfym som smakade te med mjölk och socker.

Jag gillar det här med dofter som luktar gott. Hallontårta, Tvåtaktslukt, Te med mjölk, Kaffe och Nybakta bullar.

2 kommentarer:

  1. Du kanske märker att jag tagit på mig det här med att märka ord i dina bloggar, mene det är bara för att du ska förstå hur uppmärksam jag är när jag läser...


    För frågan som dyker upp i det här inlägget är om du verkligen är SÄKER på att flickans parfym smakade te med mjölk och socker?
    Och följdfrågan blir ju då i så fall hur du fick reda på detta och ifall du har tagit upp det här med din husfru...

    SvaraRadera
  2. Klart att det är just du Daniel som märker mina små skämt - och jag gillar det! Jag gillar oxå att du märker ord, men det visste du väl redan? Parfym smakar ju som typ hårspray, det vet väl alla?
    (Och min husfru brukar inte läsa här på min vardagsblogg, så jag är safe.) *ler hela tiden jag skriver detta*

    SvaraRadera