lördag 15 januari 2011

Jag har också behov

Trodde du jag hade slutat, bara för att jag var lite ledig igår?
Nej, jag är kvar. Och jag har varit ledig idag också.

Och jag kom idag på vad "ledig" är för mig, och ännu mer vad "ledig lördag" är för mig.

Det är att ligga i soffan och kolla på fotboll.

Men.

Det det finns ett problem.
Jag har ett hockeylag och så har jag ett lag som jag hejar lite på under allsvenskan - men jag saknar nåt "riktigt" fotbollslag. Inget ont om Bajen - all heder åt dem - men det verkar så kul att heja på nåt stort lag också. Som spelar nu på vintern, när det är lite skönt att ligga i soffan och kolla på fotboll på lördagseftermiddagen.
Ipswich, Chelsea, Liverpool, Real Madrid, Roma och Manchester United - alla är de lag som har fans bland mina vänner och bekanta.
Men jag då? Varför har inte jag nåt lag som gör att det klappar lite extra när de spelar. Jennifer Wegerup på Aftonbladet bloggar om fotboll och hon skrev ett bra inlägg om kärlek till ett lag som jag tycker du kan läsa.

Jag har testat att hålla på lite olika lag, men inte fastnat för nåt sådär extra speciellt. Gör jag något fel? Är jag för gammal nu? Hur ska jag hitta ett lag som jag kan älska - jag känner att jag behöver det!

Kan någon hjälpa mig?

8 kommentarer:

  1. OK.

    Jag är ju ingen fotbollsexpert, men har ändå åsikter som jag tycker att du bör beakta.

    För det första. eftersom du är lite sen på bollen (!) så funkar det inte med nån av de stora, dvs man united, barcelona, real madrid.
    Det är ok att hålla på dom om man gjort det i 15 år, men alla nytillkomna fans till dessa får och bör betraktas som patetiska medvindssupportrar.

    Milan går såklart också bort p.g.a. zlataneffekten.
    man blir kategoriserad som en zlatanfollower, vilket i sig inte är det sämsta, men som lag betraktat så är zlatan lite väl ensam.

    Det är dock synd eftersom Milan har snygga tröjor och logga vilket verkligen måste tas i beaktande.

    Och då tänker man så klart på Inter.

    MEN, jag skulle nog inte satsa på nått lag från italien, för oavsett vad birro säger så är den italienska fotbollen lite för korrumperad för att man ska kunna stå för den.

    Chelsea och City finns det väl ingen vettig människa som på riktigt kan hålla på, om man nu inte råkar bo där.

    Men samtidigt så vill man ju att laget i fråga på en bra dag ska kunna fightas om "det där jävla...." ja du vet, ursäkta språket, men det är ett citat.

    Så vad har vi kvar:
    Jo, om du vill vara lite hippare och mer rebellisk än de flesta så ska du satsa tyskt: bayern munchen alltså.
    Jag kan dock förstå att det känns som ett long shot, men det är goda chanser till framgång, spänning och tysk diciplin.

    Ett annat bra alternativ är ju fc köpenhamn om du som jag gillar att kolla på svenskar. dock inte så kul liga...

    vill du vara riktigt wild så satsa på shaktar...

    Men eftersom jag annars att du är lite mainstream så får det kanske bli engelskt. och då är tottenham bäst till, unikt och fräscht. Arsenal är på gränsen till too late. men jag gillar dom så dom får va med på listan.

    Om du nödvändigtvis vill se spansk fotboll vilket jag inte rekomenderar så får du satsa på valencia. Men det avråder jag ifrån

    Ja, lycka till. glöm inte sen att kolla upp klubemblem färger och tröjor innan du bestämmer dig, det är trots allt kanske den viktigaste komponenten.

    /Daniel

    SvaraRadera
  2. ondska!

    Jag skrev nyss ett helt sjukt långt innlägg, som försvann.

    kontentan var bayern munchen, tottenham, köpenhamn, i första hand och valencia arsenal och shaktar i andra...

    Men nu är det inge roligt längre...

    SvaraRadera
  3. Lycka när man har så engagerade vänner som dig Daniel!
    Jag gillar hur du tänker - och nu ska du få höra lite hur jag tänker:Slår du upp F. Timeus på wikileaks så kommer automatiskt en artikel om Zlatanfollowers - det är nämligen jag. Men han är inget lag (även om jag gillar honom) så det går bort.
    Det som jag gillar mest med fotboll är underhållande spel och då ligger både barça och arsenal nära till hands - men jag håller med dig om det här med medgångs-supportrar (även om det kanske inte håller för arsenal). Men jag gillar hur de spelar!
    Sen är jag en sucker för spansk fotboll (även om ligan är ganska tråkig med bara två lag) men jag har svårt för Valencia. Jag har däremot alltid gillat Sevilla av någon anledning och skulle gärna ta det som mitt lag. De har ju kanske inte nån chans på den där jävla... (ursäkta språket) men kanske inte Ipswich (ping Nigge) heller har och de har fans i grannbyn. De har ganska snygga tröjor och emblemet är snyggt och de har ett coolt stadionnamn (sevilla that is) så det kanske ska bli det laget?
    Jag uppskattar ditt engagemang och ska kolla på de andra alternativen oxå - särskilt sjaktar och tottenham känns heta (mycket för att Niva håller på dem).
    Men hur gör jag nu då? När jag bestämt mig - ringer jag nån eller räcker det om jag i hjärtat tror och med min mun bekänner?

    SvaraRadera
  4. Innan jag somnade i går så tänkte jag att du känns grymt tottenham. Du har en brittisk framtoning och tottenham känns väldigt brittiskt.

    sevilla kan ju vara ett alternativ om du nu gillar spansk fotboll.


    Sen hur man gör. det där med hjärta och mun är ju väl beprövat, men om man verkligen ska bli ett fan så finns det bara två framkomliga vägar.
    1. den bästa och dyraste: gå på match!
    Inget kan göra en till fan snabbare än att man går på match, köper en halsduk och ser sitt lag vinna eller förlora på plats.

    2. Har du spelat football manager på PC?
    Ett av grundpelarna i fanatism är att man kan allt om laget och det finns inget roligare sätt att ta reda på saker och lärakänna spelarna än att lira några säsonger FM med sitt lag.

    Det är inte säkert att frun kommer att uppskatta det eftersom det är ganska tidskrävande, men men, man får ta det onda med det goda


    Lycka till

    SvaraRadera
  5. Jag tar det som en kompli att du ser mig som brittisk även om jag inte förstår hur du menar (Ovanligt? Nej.)
    1. Det är en dröm jag har, att få gå på en riktig fotbollsmatch med nåt lag. Kruxet är det att semestrar ingår i kategorin exklusiva moment och jag saknar argument att spendera det på ett fanblivande inför min fru. Om du har nåt - vilket du säkert har - så tar jag gärna emot det!
    2. Har spelat med Sevilla, Arsenal, Valencia, West Ham och Atletico Madrid och har fått sparken från samtliga lag. Sen jag började twitra och blogga har FM fått stryka på foten men jag kanske ska prioritera om?

    Vilket lag är ditt förresten?

    SvaraRadera
  6. Har absolut inga argument som håller för att åka och titta på fotboll.
    slöseri med tid och pengar om du frågar mig.

    jag har inget stort fotbollsintresse, kollar bara landskamper när det bjuds, ska försöka gå och se kvalet finland sverige när det nu blir.

    Dock har jag ett favoritlag som jag fick till skänks när jag bodde i Helsingborg och blev bjuden några gånger att gå och se helsingborg på olympia.

    Så helsingborg spelar jag alltid med när det vankas FM och det har blivit lite väl många säsonger där. Har kanske blivit sparkad en gång men grämer mig mest över att jag aldrig vunnit det där jävla...
    (Semifinal förlust 2 ggr.)

    Men i det fallet så är det mitt dataspelintresse som väger över och inte fotbollsintresset, om du förstår.

    /Daniel

    SvaraRadera
  7. Startade igång FM idag med Tottenham och jag såg Sevilla få stryk igår... men det känns bra - jag tror att det blir de lagen.

    Helsingborg är ju lite coolt - särskilt med Henke Larsson-effekten! När vi väntade Leonard så ville jag att han skulle få heta Henke Larsson i mellannamn men det ville inte min fru...

    SvaraRadera