onsdag 26 januari 2011

Sammanfattning av häromdagens Caféskola

Det var ju lektion i Caféskolan häromdagen med en liten interaktionsövning.
Jag är mycket nöjd med responsen som var och alla ni som var med svarade mycket rätt.

Här kommer mina tankar om hur familjen hade kunnat hantera situationen för att skapa så lite problem som möjligt för sig själva - och kanske undvikt att hamna som diskussionsobjekt här på Kavelmora Ink.
1. De hade kunnat fika innan de gick upp i butiken. Det är väl känt att ens blodsockernivå sjunker markant efter vattenloungen och att det då är den mest kritiska delen kvar. Alltså, punkt ett: de BORDE ha fikat först. Och sen igen.
2. Precis som Modedoktorn skrev så borde de ha fattat att man ju måste ha nåt att dricka när man fikar/äter och därför finns det en monter med dryck först i kön (såattsäga) som tydligen är lätt att missa (note to alla montermöntörer - gör tydligare montrar. Om möjligt, använd nåt genomskinligare än glas så att risken att missa nåt minimeras). Och sen kan jag tycka att frun kanske inte hade behövt pressa sin man så hårt - vet ni fruar hur svårt det kan vara att bestämma dryck under tidspress med tre personer till i kön när ni fruar skyndar på oss män?

Du som läser det här kanske tycker att jag är lite hård mot dessa kunder och raljerar lite över hur de skulle ha hanterat situationen, så jag tänker hylla dem lite också och ge dem lite credit eftersom jag vet att det kan vara svårt att gå på fik.

Förra sommaren funderade jag och min husfru på att åka och hälsa på min syster i Brittanien. Den stora, du vet?
Men så gick jag och fikade på ett café i stan. Med två av våra barn. De som är ungefär lika gamla.

När jag satt där på caféet och tyckte det var en enormt stressande upplevelse la jag planerna på att resa till England på is...

Kanske var det vad de här kunderna från häromdagen kände? Att de insåg att det kanske inte passade att åka på semester - och så slog det över för dem och de började oklara att göra nåt så enkelt som att köpa fika...
Så då blir det igen som jag brukar säga om sura, dryga och otrevliga kunder - de har nog ont i magen.
Och då är det synd om dem.

Stackars dem. Vi får inte vara för hårda mot dem. Så här får ni, kunderna från häromdagen, lite nätkärlek från Kavelmora Ink. Hoppas det hjälper lite mot magontet.

2 kommentarer:

  1. Får man kosta på sig en liten pekpinne till oss alla ang. ovanstående text om fruar och män? Jag gör´t!

    Kära äkta män! De flesta av er verkar klara av det här med vardagens små väl (exv vad ska jag dricka till maten?) utan större besvär eller beslutsångest när inte det finns ngn fru med? Vad är det som händer när vi plötsligt är ute (eller hemma) tillsammans, ocn som gör att ni plöstligt inte kan fatta det minsta beslut utan att efterfråga vår åsikt först?

    Kära äkta fruar! Om era äkta män (oftast har varje fru bara en man, men det kan tydligen skifta lite)frågar ngt enkelt (Exv vad vill du dricka till maten?) och ni svarar "ta vad som helst", varför då dessa ständiga bryt (jodå, jag har nog bevittnat dem på caféer och restauranger fler ggr än jag kan räkna)över det faktum att han kommer med en Cola????? Om du vill ha vatten, säg det då! Fanta? Säg Fanta, tack!

    M.a.o, tro på dig själv, tro på din partner och om du är noga med vad du vill dricka till maten: var tydlig! Se där, det blev både café- och relationsskola.

    Be careful out there../ M

    SvaraRadera
  2. Modedoktorn - Relationsskola är något som verkligen behövs! Tack för lektionen - den var mycket lärorik.
    Take care du också.

    SvaraRadera