söndag 23 januari 2011

Ett till tillkännagivande och Dagens Caféskola, bland annat om köuppförande

Je regrette toût. Nästan som Editht Piaf sa - fast tvärtom.
Jag har bestämt om mig, jag tänker börja skämta igen. Det har ju varit störttråkigt hela dagen när jag har gått omkring i säck och aska på jobbet och inte fått skoja sådär som det är kul att göra! Så jag bestämde bara om mig, för jag tror att jag får göra så. Men om du har invändningar så är det bara att höra av dig till mig per SMS eller nåt.
Det har liksom kommit upp för mig att det kan vara lite svårt att förstå när jag skojar, så hädanefter kommer jag göra ett tecken när jag skojar. Vad tycker du att jag ska göra för tecken? Förslag går att skriva här i kommentarsfältet.
Känns skönt att vara flexibel.

Nu till dagens Caféskola.
Idag tänkte jag lägga upp det lite annorlunda. Istället för att jag föreläser så kommer jag beskriva en situation och så får du komma med förslag på om du tycker kunden agerat bra eller om de kanske hade kunnat göra något annorlunda. Vad säger du om det? Svar går jättebra att lämna in här i kommentarsfältet och så har vi sammanfattning nån dag framöver.

Situation: (Tänk Tiffany Persson från HippHipp i kön på Ica)
En mamma, en pappa och ett barn står i kön på ett fik.
De är uppenbarligen hungriga och lite griniga. Barnet, som kan vara en pojke på ca 4 år vill promt dra kreditkortet men mamman är inte riktigt lika kontent med det.
"Men vi måste ha nån dricka också" säger mamman lite stressat samtidigt som hon försöker få sin son att sluta tjata om kortdragningen. "Du kan väl hämta dricka" säger hon till sin lite tafatte man som går och ställer sig vid drickakylen.
"Vad ska vi ta för något?" undrar mannen med vanlig samtalsröst riktat mot sin fru som fortfarande börjar lessna på sin sons tjat om kortdragningen.
Det står tre personer till i kön mellan mamman och mannen vid drickakylen.
"Ahmen, det kan väl du bestämma!" halvropar mamman med lite högre röst än nödvändigt samtidigt som hon försöker få sin son att inte tjata ihjäl sig om kortdragningen. "Skynda dig, det står ju fler i kön här" säger hon stressat med ännu högre röst samtidigt som hon försöker få sin son att sluta tjata om kortdragningen.
Det står alltså tre personer till i kön.
Mannen kommer till kassan med två cola och en smakis. Som han har vågat välja.
Baristan slår in artiklarna i kassan och pojken får trycka på den gröna knappen samtidigt som mamman snäser iväg sin son till deras vänner som sitter vid ett bord längre in i lokalen.
Mannen tar brickan och de avlägsnar sig från kassan.

Ridå.

Ja, det var en helt hypotetisk situation som kan hända när man går på fik.
Hur tycker du att de hanterade sitt fikaköpande? Gick det bra? Hade de kunnat göra på nåt annat sätt?
Kom med dina reflektioner och var inte blyg. Ju fler som deltar i diskussionen, desto roligare blir det. Du behöver inte vara van fikbesökare för att komma med kommentarer - alla är välkomna.

Och en sak till som du får gratis. Vilken Barista som helst kan tänka sig att göra (nästan) vad som helst för dig om du är trevlig och bemöter henne eller honom på ett bra sätt. Till och med värma pastasalladen kan han tänka sig att göra på ett glatt sätt om du bara ger honom ett leende. Om du inte är särskilt trevlig så finns risken att han värmer pastasalladen ändå men att han gör det utan kärlek. Och då är maten inte lika god.
Tänk på det och spread the word.

3 kommentarer:

  1. Bra där! Bra!
    Man ska aldrig vara sämre än att man kan ändra sig. Ställ dig på huvudet när du tänker dra ett skämt, det kan ingen missa.

    Och jag tycker för det första att de skulle satt sonen med vännerna från början, det är inte hans fel att de väntat för länge med att äta, för det andra att de skulle ha tagit dricka första gången de passerade den (man vet väl att man ska ha dricka när man äter?), och för det tredje kunde de ha släppt förbi den som stod bakom i kön, om det nu var så komplicerat att de behövde några extra minuter.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Du skulle ju självklart frågat kvinnan om det verkligen var rätt dricka eller om hon ville välja någon annan, med ett glatt leende såklart!

    Du behöver inte ha något tecken när du skämtar för du skämtar hela tiden och när du vill vara seriös så säger du det. Seriöst så är det så!
    /km

    SvaraRadera
  3. Modedoktorn - jag har inga problem att ändra mig, det vet du väl? Blir man överbevisad, även om det är en själv som gör det så tycker jag att det får vara så.

    KM/MM - Seriöst alltså?

    Och till er båda - fina tankar. Jag låter det jäsa lite till så fler får komma med egna tankar om de vill och så kör vi utvärdering om ett par stunder. Funkar det för er?

    SvaraRadera