lördag 1 januari 2011

Nyårskrönika

En gammal man, med böjd rygg och käpp stapplar förbi utanför fönstret.
Bredvid skuttar en ung pojke förbi, full av energi.

Ja, det är den bilden jag alltid ser framför mig när det är nyårsdags. Jag fick den berättad för mig för ungefär hundra år sedan, och jag tyckte alltid att den var lite ledsam. Kanske var jag i 8-9årsåldern, för jag fattade liksom att gubben höll på att kola och det var lite läskigt tyckte jag - och det tycker jag nog lite fortfarande.

Men är du inte nyfiken att höra om lite olika nyårsaftnar som jag spenderat? Här kommer de på ett bräde:
1978. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Sorsele.
1979. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Tanzania.
1980. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Tanzania.
1981. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Tanzania.
1982. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Sorsele.
1983. Kommer inte riktigt ihåg, men kanske spenderades den i Sorsele.
1984. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Skansnäs. Eller inte.
1985. Kommer inte ihåg, men kanske den spenderades i Sorsele. Det kan ha varit det här året som jag skulle få vara uppe till midnatt men inte orkade varpå mina föräldrar lovade att väcka mig så jag skulle få se fyrverkerierna på TV. De hävdade dagen därpå att de väckt mig och att jag sett firandet men jag vet inte om de talade sanning - för jag minns inte.
1986. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Vormsele. Det var en nyårsafton som vi var i Vormsele och det var så sjukt kallt så vi fick fira den hos en tant som var farmor till en tjej som skulle komma att gå i min klass när vi sen flyttade till Lycksele.
1987. Kommer inte ihåg, men kanske spenderades den i Sorsele.
1988. Kommer inte riktigt ihåg, men kanske spenderades den i Lycksele. Det kan ha varit det här året som jag smälte stearin på en masonitplatta och bildade som ett månlandskap i olika färger av stearin.
1989. Kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det var i den här vevan som vi började åka till Umeå för att äta pizza på Nyårsafton. MaoPa och jag - och ibland nån av mina systrar - åkte till Umeå över kvällen som kompensation för att jag inte hade nåt annat kul att göra. Jag var väl inte den mest socialt aktiva ungen på den tiden och nyårsaktivitetsutbudet för 11åringar var väl inte toppenstort heller, så för att jag inte skulle tråkas ut helt så tog vi bilen och åkte iväg 12 mil för en pizza. Vi hann alltid tillbaka tilll midnatt så vi kunde se fyrverkerierna nere vid älven.
1990. Förmodligen åkte vi till Umeå. Det kan ha varit det här året som vi åt på Kinarestaurang och fick bevittna ett inbrott i tobaksbutiken tvärsöver gågatan. Två personer, en av dem i blonda flätor gick fram till dörren och tjejen sparkade den nedre glasrutan i dörren och smet in. De kom ut med saker i famnen och sen sprang de iväg. De tappade ett par cigarettpaket och jag hade svårt att äta de friterade bananerna med glass och sirap sen.
1991. Vi åkte säkert till Umeå. Antingen Kinarestaurang eller Pizzeria. Det kan ha varit det året när det var strömavbrott i alla byarna från Granö till typ där man svänger av i Vännäs.
1992. Kommer inte ihåg. Kanske åkte vi till Umeå eller så var vi hemma. Var vi hemma så åt vi nog ostbricka på kvällen.
1993. Samma som föregående år. Det kan ha varit det här året som min mellanäldsta syster kom och hämtade mig klockan 3 på natten för att jag skulle få vara med när hon och hennes kompisar skulle smälla av en jubileumsbomb på älven. Det var den maffigaste nyårsraketen jag har upplevt!
1994. Förmodligen så hände det nog inte så mycket konstigt det här året annat än att jag firade nyår i Eureka, CA. Men annars var det nog rätt lika från de andra åren.
1995. Ja, eller så var det nu som jag var i USA och utbytesstudentade. Jag är och var kass på matte så vi får bara spekulera. Men trevligt var det säkert.
1996. Kommer inte ihåg, men förmodligen firades nyår i Lycksele.
1997. Var det inte det året det var nyårskonferens i Umeå? Var det inte det året vi var tvungna att sitta i en kyrka precis på tolvslaget så vi missade alla fyrverkerierna? Nån som vet?
1998. Det här året firade jag nyår på fest på Duvan i Lycksele. Det var en glad tillställning men min tjej var i falun på nyårsfest här och där släpptes bomben att hon hade skaffat kille. Tydligen var hon populär på den tiden också och vissa verkade ha blivit besvikna när de fick beskedet. Jag hade trevligt på kalaset på Duvan och en kompis som jag skrivit om förut som jag nog har kallat för Nike hade en grym slipsknut.
1999. Vänta nu här. Det måste ju alltså vara Millenieskiftet vi pratar om nu - och det celebrerades i Falun på fest i då PK och nu CK. (Pingstkyrkan goes Centrumkyrkan. Different name, same stuff.) Det var en trevlig tillställning och vi åt en grym potatisgratäng.
2000. Nu börjar det bli en sån här liten gråzon igen. Men det kan ha varit det här året vi firade i Lycksele, typ hemma i -25 grader (utomhus that is). Kanske inte så mycket action men vi klädde på oss varmt och vandrade ner till älven för att kolla på fyrverkerierna, och så gick vi hem igen. Handske i handske.
2001. Kan det nyåret ha firats i Stockholm kanske? Eller Falun? Det är under den här tiden som man borde komma ihåg vad man gjort men samtidigt är det den här tiden som allt bara flyter samman till ett enda trevligt minne.
2002. Vårt första nyår som gifta och jag har inget minne av var vi firade det. Känns tryggt.
2003. Kan det ha varit det här året som nyår spenderades i Mariannelund hos goda vänners föräldrar? Eller var det förra året? Nån som minns?
2004. Tja. Tips anyone?
2005. Spenderades på Tällmans. Gick okej faktiskt att jobba över nyårsskiftet och vilken middag jag kom hem till sen. Modedoktorn hade kokat ihop en bulgurotto (som jag pratade om igår) med oxfilé - grymt gott. Jag tror jag åt middag klockan 02.00 om jag inte missminner mig - men det gick det med!
2006. Första nyåret med Leod. Han minns nog ungefär lika mycket som jag skulle jag tro...
2007. Detta nyår firades här i Kavelmora med Modedoktorn och Killen med tidningarna. Lax tror jag att jag stekte, och det fick väl kanske en 5 av 10 på en skala. Vi smällde av lite raketer och så minns jag att Leod vaknade när grannen med började skjuta fetraketer klockan halv ett på natten.
2008. Firades med Kransmännen hos dem. Stekte älgkött och det är alltid gott. Vi pratade om hur festligt det skulle vara om twinsen skulle komma där på kvällen och vad drygt det skulle vara om de hamnade på varsin sida om årsskiftet. De dröjde en dryg månad med att kika ut.
2009. Firades i Tällberg hos kollegor eftersom jag jobbat. Eftersom den ene av kollegorna är F&B och den andre Köksmästare så var det inget fel på maten. Löjrom i mängd och annat gott. Klädkoden var mjukbyxor - jag bytte glatt om från uniform till denna underskattade nyårsklädsel.
2010. Firades igår hos Kepsmannen och hans familj tillsammans med Kransmännen. Jag hade höga förväntningar på kvällen men visste att barnen skulle kajka ur och göra det till en plågsam nyårsafton. Där misstog jag mig (tackolov). Kvällen avlöpte utan gnäll, sig/hen somnade i sina vagnar på verandan klockan halv nio och Leod hängde med hela kvällen. (Han somnade iofs direkt vi spänt fast säkerhetsbältet men det passade ju ganska bra.) Melontzatsiki och räkor till förrätt, Chèvrebakad Oxfilé med Potatiskaka till varmrätt och Chokladtårta och hemmaglassad Kiwiglass till dessert. Om det hade handlat om fotbollsbetyg i Italien så hade kvällen fått en sjua. För den var topp! Om jag hade haft ström i min android så hade jag gärna tagit kort men du får måla en mental bild (som vanligt).

Ja, det var min krönika över mina nyår. Jag vill såklart reservera mig för eventuella fel (jag kan ju ha varit för full för att minnas ordentligt) och du får jättegärna komma med rättningar eller egna kommentarer om du minns något mer än mig. Om det är så att jag har glömt att skriva med viss information, som kanske handlat om just dig - så är det inte för att vara elak som jag inte skrivit det.
Det här som står är taget direkt från mitt klena teflonminne så vi får ta det för vad det är.
Och Gott Nytt År. Det är du värd.

12 kommentarer:

  1. Tendensen är tydlig. Min lista är likadan. Så tipset är att inte göra så stort väsen av nyår, man kommer ändå inte ihåg

    SvaraRadera
  2. Sant. Och listan borde ju iaf vara lika lång som min, eller hur? Fast kanske kortare eftersom du nog inte dravlar som en annan…

    SvaraRadera
  3. 2004: vanadis. Gravad oxe...

    SvaraRadera
  4. JA! NU MINNS JAG! Det var chèvre även då!! Och fikon! Oj, vad jag nu minns att det var lite kallt när vi sladdade upp förbi vanadisbadet runt tolvslaget... Tack för remindern, kära Modedoktorn. Jag kan inte skylla på nåt annat än teflonminnet - och så inser jag att Ni är (förutom MaoPa) de jag/vi firat flest ggr med! Trevligt!!

    SvaraRadera
  5. Jag känner mig lite förnärmad när du inte nämner maten som förtärdes 1998.

    SvaraRadera
  6. Jag visste att jag inte skulle ha skrivit det här med tanke på mitt ruttna minne... Var det nåt med chèvre? En sak som jag däremot minns och som hängde med ganska länge var ett litet grattiskort som jag fick när jag tog studenten. Jag fick det av två umeåtjejer och jag hade det i min kavajficka i många år.
    Men vad var det för mat 98? Ledtråd?

    SvaraRadera
  7. Va, fick du? Det har jag inget som helst minne av!

    Ledtråd: Fisk.

    SvaraRadera
  8. Chèvre fanns väl inte 1998? Är inte det en nymodighet?

    SvaraRadera
  9. Käre Frippers, allt det där stämmer. OCh Lisa var hemma och kräktes tror jag? Det är roligt att fira nyår med er!
    Minnet är vad det är. Som en elefant aldrig sägs glömma ett ansikte har jag själv en tendens att sällan glömma en maträtt! (Finns säkert en diagnos för det?) OCh jag tror att vi 2007 åt min apelsingravade lax till förrätt, och entrecote till varmis? Var det inte då vi svängde ihop den där såsen med schalottenlök?

    SvaraRadera
  10. S - haha, du har rätt. Chevré kom väl snett efter milleniet hade skiftat, eller? Jag har inte samma diagnos som modedoktorn och jag vågar inte ens gissa...

    Modedoktorn, du är en av de minnesstarkaste jag känner! Jag ska hädanefter alltid dubbelkolla med dig innan jag skriver nåt här... (en glad smiley med ett blinkande öga.) Och ja, det är kul att fira nyår med er.
    Och visst blev det en god sås?

    SvaraRadera
  11. Det var något alldeles jättekulinariskt och nyårsfestligt. Tonfisksallad. Det var i alla fall sallad!

    Chevréåret måste ha inträtt efter millenieskiftet, helt klart. Är dock osäker på när, för storstäderna brukar vara först med såna där moderniteter och jag bodde ju i norrland till 2008. Antagligen är jag långt efter när det gäller just chevré.

    SvaraRadera
  12. Nu låter det ju grymt cheezy om jag säger; "Ahh, det var det ju!" men det ringer faktiskt många klockor (dingdongar ordentligt faktiskt) på just tonfisksallad. Eller var det tonfisk? Sallad skriver jag under på, det gör jag. Synd att inte Modedoktorn var med, hon hade minnts (minnats, munnts, kommit ihåg). Fast hon var ju på den där andra festen, där jag namedroppades för första gången i Faluns historia..

    Och hur stavas egentligen den där getosten? Är det nån språkpolis som läser såhär långt ner i kommentarerna som kan rycka in med svar?

    SvaraRadera