fredag 28 januari 2011

Innebandy, genus och färglära

För dig som inte visste det så är jag intresserad av innebandy. Den här säsongen har det inte blivit så mycket eget spel - det närmaste jag kommit är att jag har börjat jobba i IB-skorna...

Den här helgen så går Duvan Cup av stapeln i Lycksele. Duvan Cup är en traditionsrik turnering under sista helgen i Januari och den lockar ungefär 2 miljoner besökare till LappStockholm för trivsel, umgänge och lite innebandy. Det är nog 25 år sedan jag var med och spelade senast, men minnena finns för alltid fastetsade i mitt minne.
Första året skulle vi ha ett lag från klassen med. Vi kom på idén att vi kunde ha våra telefonnummer på ryggarna i stället för de vanliga, klassiska numren, och var mycket nöjda med det. Tills vår fröken tyckte att alla som ville vara med skulle få vara med... och det visade sig att en av tjejerna i klassen hade hemligt telefonnummer. (Egentligen var det inte särskilt roligt, men såhär i efterhand så kanske man kan våga småle åt det?)

Jag minns att vi en gång mötte ett lag som hette Ei Saa Päitä (ping min finske läsare) och jag minns att vi vann.

Men det var inte det jag tänkte skriva om. Jag hade tänkt lista alla lag jag har spelat med och de kommer här:
  • Tvet
  • SHK
  • Söderhöjdarna
  • Killer Whales
Ja, du kanske inte har hört talas om alla lagen men det gör inget. Ett annat lag som jag inte har spelat i men som det säkert kommer att talas om hädanefter är IBF Falun.

De ska alltså börja spela i rosa tröjor. När jag läser kommentarerna till artikeln förbluffas jag av hur många som reagerar negativt på det här ganska triviala - att ett lag väljer att spela i rosa matchtröjor (när de spelar sina bortamatcher).

Jag har en son tillsammans med min fru. (Vi har två iofs, men det är inte relevant just nu.)
Han, den här sonen har två favoritfärger. Rosa och Lila.
Jag tycker det är helt fantastiskt, på riktigt alltså. Han gillar verkligen rosa och lila, och vad är det för konstigt med det?
Jo, det är tydligen konstigt för det ska inte grabbar tycka. Grabbar ska gilla blått, kanske grönt - men inte rosa eller lila.
Det här är lite svårt för mig att hantera, för jag är så himla trångsynt. På mitt jobb säljs inte bara kokosbollar med pärlsocker, det säljs jättefina mössor (bland annat) också. Det finns rosa, lila, svarta, gråa och vita och jag vill så gärna köpa en rosa eller lila till honom ... så jag tror jag ska göra det också.

Och så ska jag jobba vidare med mina fördomar och förutfattade, cementerade, gamla tråkföreställningar om att det finns rosa och blå täcken.

Klart grabben ska få den mössfärgen han vill ha.

12 kommentarer:

  1. Om jag hade varit förälder till en dotter som började gilla rosa så vete tusan om hon hade fått en rosa mössa...

    Jag fullkomligt hatar färggenuskoderna och genusleksakerna och och och.
    Det finns en skillnad på män och kvinnor som vi har sen födseln. Allt annat är sånt som vi ärver.

    Heja fredrik som köper rosa mössa till sonen!

    Och hejja tvet

    Det var 25 år sen som jag var med i dc också... Next year in jerusalem?

    SvaraRadera
  2. Det känns som att jag kan ha spelat i Ei Saa Peittää. Gjorde jag det? Eller var det ett lag som var bra och som man därför gärna ville titta på? Alternativt kanske man kände många i det laget och därför ville titta?

    Jag kommer ärligt inte ihåg. Men namnet känns väldigt bekant.

    Sen undrar jag varför er klasskompis inte kunde spela utan nummer? Hade det varit elakt? Jag tänkte att det var roligt. Inget nummer bara...eller det kanske är att mobba? Isf förstår jag inte det, men men.

    SvaraRadera
  3. Daniel J, lika vis som vanligt! Tack för pepp om mössköp - för det är inte bara lätt. Vet du, det vore ju en dröm att få spela DC igen - så kanske next year in Jerusalem då?

    S - det kan ha varit ett Umelag, det känns bekant. (Annars är ju orden lite kända från nåt annat också...)
    Det är så synd att jag inte kom ihåg hur det var med min klasskompis telefonnummer på tröjan. Visst hade det varit kul om hon kört med bara blankstreck eller skrivit "DOLT" på ryggen? Grämer mig att jag har så ruttet minne...
    Förresten, vill du vara med i vårt lag nästa år? Daniel och jag vill ha ett starkt lag och behöver bra tjejer! Vi tänkte ha rosa matchtröjor, om det är okej?

    SvaraRadera
  4. Okej. Det känns som om vi har en stomme att bygga på. Då är nästa steg, som jag ser det - lagnamn. Daniel, jag räknar dig som ordsmed och du S stämmer också in på det - så go crazy med förslag. (Om ni vill asså).

    SvaraRadera
  5. Ujj...jag som helt saknar fantasi!

    SvaraRadera
  6. Fredrik! Jag kommer ihåg din målgest, du släppte klubban och såg lite allmänt förvånad ut. Det är faktiskt en av mina favoritmålgester. Det är nästan så att jag ska göra den om jag någon gång gör mål. Sen, Ei sa peitää var ett lag som kom från en plats utanför kommungränsen (kanske umeå?) för jag minns att jag släppt in dem i ett klassrum som de hade för övernattning. Spelade du aldrig i ALC?
    Sen är det bra att Falun ändrar bortställen. Jag tycker lag ska ha en mörk färg och en ljus. Röd som hemma och blå som borta var inte bra av färgmässiga skäl, har stört mig mycket på deras matchställ. Men det kanske bara är jag och mina konstiga åsikter :)

    SvaraRadera
  7. S, eller hur? Du är ju verkligen den som jag tycker saknar fantasi här på internet - verkligen.

    Marcus - du är en av de minnesstarkaste jag känner. Det känns som att jag har spelat i ALC - kanske var det ett Duvan Cup-lag? Lill-Siken var det nog som myntade namnet, om jag inte minns helt fel (som vanligt). Och jag tror Ei Saa Päitää var från Umeå.
    Och du, dina åsikter är inte konstiga. Det är min åsikt. Plus att jag räknar in dig i laget också, okej?

    SvaraRadera
  8. Tvet blev ALC tror jag. Känns sannerligen som att Lillsik hittade på det namnet.

    Och när det gäller mössan säger jag: Heja!

    SvaraRadera
  9. Spelade jag nån gång i ALC eller platsade jag inte? Vet du Miriam?

    Och vad gäller mössan... läs Kavelmora Ink för uppdatering i ämnet!

    SvaraRadera
  10. Visst måste du väl ha varit med? Någonstans måste en laguppsättning av ALC finnas. Får starta spaningsarbete!

    SvaraRadera
  11. Skönt att se ditt engagemang Miriam! Om du söker på ditt håll så söker jag på mitt - och så träffas vi här sen.

    SvaraRadera