fredag 4 mars 2011

Dagens Caféskola. Word of mouth om det här med grissinis och brickvagnar

Bara för att jag är ledig en dag behöver det inte betyda att det inte händer saker på fik.
Bara för att jag är ledig en dag behöver inte det betyda att Caféskolan inte får tips på viktiga ämnen att ta upp här - och med det sagt vill Caféskolan också "puffa" för att Du också är välkommen att komma med frågor eller tankar om det här med fik.

Nåväl. Till saken.

En av mina kompisar på jobbet berättade för mig idag om några kunder som uppenbarligen inte riktigt har läst Caféskolans olika lektioner (och det är ju konstigt eftersom de ligger här helt öppet på Internet) och jag känner att vi måste ta upp några saker så att de och du vet hur man bör göra vid ett cafébesök.

1. Grissini
Om det är så att du väntar i kön på ett fik och det står en skål med grissinis i den, så är det inte alltid okej att bara plocka på sig ett par stycken och tugga lite förstrött på dem. Och om du känner att "åhå, de här var goda!" så behöver det inte betyda att du kan ta ett litet gäng och stoppa ner dem i din handväska. Det är lite som det här med att provsmaka godis på affärn - it's not allowed. Simple as that.

2. Brickvagnar
Caféskolan tröttnar aldrig på att skriva om brickvagnar. Det märks att det är svårt, det här med brickvagnar - och det tar Caféskolan på allvar! Här kommer dagens avsnitt om detta:
Om det är så att du och din familj nu har gått och satt dig vid bordet (utan grissinis i salladen eftersom du redan försåg dig med dem och förvarade dem i din väska) så är det inte riktigt okej att låta dina barn köra omkring med brickvagnarna bland borden. Det finns egentligen inga argument annat än att man inte gör så på fik. Simple as that.

Frågor på det?

8 kommentarer:

  1. Jo. Jag funderar lite påmdet dör med grissini. Var det bjudisar? I så fall så var det väl ok att knapra, men knappastatt sätta i väskan. Om det inte var bjudisar så kanske det var lite otydligt skyltat...

    SvaraRadera
  2. Såhär:
    Grissinisarna får man när man köper sallad (både vegetariansk och annan non-veg) och det är vi som sätter i två pinnar i skålarna. Själva grissiniskålen är placerad lite bakom brickorna så det ser inte ut som att det är bjudisar - men vi har ingen skylt eftersom det inte borde behövas.
    Vi brukar jobba som så att om nån frågar om de kan få en grissini så nekar vi inte obligatoriskt - men om nån "snor" så skriver vi om det på internet. (Jag tänker lite på det här med smågodis och huruvida det är okej att "provsmaka"...)

    SvaraRadera
  3. Det är överlag provocerande att i-landsinnevånare äter som om de vore utsvultna så fort det bjuds. OCh ännu mer provocerande om det inte bjuds, utan stjäls. Stoppiväskan kan jag inte ens beröra.
    Såg i FK att en kvinna hade gripits för snatteri i en av galleriorna. Hon hade ätit naturgodis utan att betala. Där fick hon.
    Vad tycker vi om vuxna som äter av barnbananerna på stormarknaden? (Diabetiker undantagna.)

    SvaraRadera
  4. Man blir så glad när rättvisa skipas och man blir så glad när Modedoktorn är tillbaka i samma, goda form som vi gillar!
    Bananstöld är bu.

    SvaraRadera
  5. Hmm.
    Jag tycker det är diskriminerande att det bara är barn som får bananer i affären.
    Överhuvudtaget tycker jag att barn ofta får positiv särbehandling i samhället. En del tycker säkert det är ok.
    Inte jag

    Jag gillar dock konsekvenserna av grissinistöld.

    SvaraRadera
  6. Jag märker ofta att barn och vuxna reagerar liknande när de har blodsockerfall så egentligen borde en del vuxna få ta av bananerna för att bibehålla ett lugn i butiken. Men. Barn är barn och vuxna har ofta nån sorts inkomst och då anser jag att de kan betala för grissinis, smågodis och bananer.
    Ett annat argument för att barnen ska få bjudbanan är att de kanske blivit medtvingade till affären, och då kan de iaf få en liten "morot" att tycka det är okej plus att de barn som äter bananer ofta är lite tystare och nöjdare vilket bara är positivt när man är ute bland folk.

    Och jag tror också att man som vuxen KAN få en bjudbanan om man frågar snällt - lika som med grissinis.

    (Detta är skrivet 5 minuter efter att väckaruret ringt och därför vet jag inte hur svamligt det blivit, så om det är oläsligt ber jag om ursäkt.)

    SvaraRadera
  7. Kan du inte skriva lite om dina tankar om elitserien?
    Niclas B

    SvaraRadera
  8. Bäste Niclas B:
    Vilken elitserie?

    SvaraRadera