torsdag 17 mars 2011

Glass i stora lass

Ja, vi åt glass till mellanmål. SO SUE ME för att jag är en pappa som inte alltid gör som man ska.
Och apropå det här med glass så kommer man ju osökt in på glassbilar som jag iofs har skrivit om förr, men jag måste ta upp det igen.

Ni vet väl att det finns två konkurrerande glassbilar?
En som har låten: "Du dudu dudu duu, du dudu du duu, du duu, du duu, du duuuu" (med texten "Nu lurar vi barn...")

Men hur går den andra låten? Jag kan inte komma på det och det enda jag tänker på är att jag vid ett tillfälle när jag skulle köpa glass från en av dessa glassbilar började vissla på konkurrentens melodi - och stämningen svalnade ordentligt. Kan ha berott på att glassförsäljerskan öppnade frysen, men jag vet inte.

Så alltså. Hjälp mig. Hur går den andra låten?

6 kommentarer:

  1. Dam da-da da-da dam DAM dam, da-da da-da dam DAM dam

    SvaraRadera
  2. Ursäkta om jag skrattade till när jag läste att det kan ha berott på att hon öppnade frysen. Det var en kulglasshistoria (sk ihopskrivning). Hur menar du att en pappa ska göra i glassfrågan? Utfärda glassembargo? Nej, det var bra agerat tycker jag. Mera glass!

    SvaraRadera
  3. Nigge, du är förlåten. It happens to me hela tiden att jag skrattar till åt sånt som du skriver så då är vi lite kvitt? (Fast jag vet att jag fått skratta mer...)
    Jag tror undantag från regler håller barn lite på tårna och andra såna ordspråk när två olika blandas ihop och kanske inte blir så lättförstådda. (Kollar på ricky gervais program på svt och försöker vara lika rolig. Går sådär.) God natt igen.

    SvaraRadera
  4. Hmm.. Jag skulle vija be er alla fundera på den där första glassbilssången. Går den verkligen så som Fredrik noterade? (ohch så struntar jag i att han noterade fel, han menade "du dudu du duu, du dudu du duu, du duu, du duu, du duuuu")

    Ett av jordens märkligaste mysterier är att man kan höra den låten på olika sätt, men ingen vet vad som är rätt.

    Man kan nämligen höra den som:

    dudu dudu duu, dudu dudu duu,du duu, du duu, du duuuu

    För er med andra sätt att notera kan man konstatera att fredriks version är två takter i fyra fjärdedelstakt med en synkopupptakt
    Medans den andra versionen är betydligt krångligare att artbestämma. Poängen är i alla fall att tänka att första tonen kommer på första slaget i en takt och då kan det innebära att det går i 6/8 men ännu troligare är att det går i 4/4 och första takten består av 2 gånger 5 åttondelstrioler och sen synkopupptakt till takt två...

    Om nån kan bena ut det här åt mig så vore det jätteskönt

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att du undrar Daniel och jag har frågat twitter. Det är vår bästa chans just nu tror jag... *håller tummarna*

    SvaraRadera